زنان و رزمی کاران بیشترین مشتری فرقه های انحرافی
یهودپژوهی ، يهودشناسي ، يهود و رسانه ، يهود و فرقه ها

 اغلب طرفداران فرقه های درون مذهبی خانم‌ها هستند و این باور ربطی به میزان تحصیلاتشان ندارد. اما قسمت خطرناک ماجرا ازدواج های معنوی است که در این فرقه ها رخ می دهد، مثلا خانمی که سه بچه‌ دارد با جوان دانشجویی (به نام امام زمان) ازدواج معنوی کرد، نکته جالب اینجاست که شوهر این خانم ...

 

 

 

 

 

 

 

ادیان نیوز/ گفتگو با دکتر علی حمیدیان آسیب شناس امور فرهنگی در دفتر کاری وی انجام شد، دفتری که دیوارهای آن پوشیده از عکس های مجالس فرقه های انحرافی بود، عکس هایی که هر ببیننده ای را به شگفتی وامی داشت. شرط حمیدیان برای انجام این مصاحبه عدم عضویت ما در این فرقه های انحرافی بود. او که تعجب و تکذیبمان را شنید، گفت: خیلی ها بدون اینکه بدانند عضو این فرقه ها می شوند، با نام هایی همچون "ارتباط با خدا"، "چنگونگی حرکت صحیح در خط ائمه"، "اسلام را بیشتر بشناسیم" و... جوانان را به عضویت در گروه خود وامی دارند. حمیدیان در خلال گفتگوی خود فیلم های را نیز از مجالس مخفیانه فرقه های انحرافی نشان داد.

×××

آقای حمیدیان! در ابتدای گفتگو تعریف جامعی از عنوان فرقه داشته باشید و اینکه نحوه فعالیت و گسترش آنها در جامعه به چه صورت می تواند باشد.

فرقه ایجاد یک انشعاب بدلی در اصل یک تفکر است که باید یک سرکرده داشته باشد. فردی که به عنوان رییس یا مسئول گروه شناخته می شود ادعاهایی می کند که مورد پسند قشر ساده نگر جامعه است، به عنوان مثال ادعا می کند که خواب امام زمان را دیده و از سوی ایشان توجهی به وی شده و شال سبزی را نیز به گردنش آویخته اند و با همین شال سبز تفکراتش را به مریدانش القا می کند.

عموما این افراد برای اهداف خاصی مانند مسائل اقتصادی و انگیزه های سیاسی اقدام به این نوع شیادی ها می کنند. گاهی هم دیده شده که نیاز مالی ندارند اما حس قدرت طلبی و استیلا بر دیگران سبب شده که به تشکیل فرقه گرایش پیدا کنند.

کافی است یک عده انسان ساده لوح القائات رییس فرقه را باور کنند، بعد از باور، تمکین بعد هم تسلیم و در نهایت سر سپرده می شوند؛ در مرحله سرسپردگی که همان مرحله مسخ است، فرد نمی تواند باوری جز تلقینات رییس گروه داشته باشد، تنها در حالتی که مدعی بازداشت شود و با خود خلوت کند، در تنهایی خود شک می کند و با دید بازتری نسبت به مسئله نگاه می کند، در غیر این صورت هیچ گاه به نتیجه نمی رسد و در گمراهی خود باقی خواهد ماند. این موضوع تجربه شده است. هیچ فرد مدعی با نصیحت و امر به معروف دست از ادعای کذب بر نمی دارد و حتی شاکی هم می شود که حق شهروندی مرا سلب کرده اید!

افراد مدعی برای جذب مریدان خود به روحیه افراد توجه ویژه ای می کنند، رییس فرقه -که به آنها آقاجان و خانم جان می گویند- شخصا نقاط قوت و ضعف مریدان را ارزیابی می کنند و بر مبنای ظرفیت آنها به هر کسی مسئولیتی می دهند. در این مرحله امکان هر اتفاق شومی وجود دارد، مانند طلاق تشکیلاتی، جدایی فرزندان از خانواده، جعل اسناد دولتی، نفوذ در مراکز حساس و قتل عمد و...

بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر این فرقه ها از هم متلاشی شده و برخی از آنها هم با دستورات غیرمعقول روسای فرقه به ورطه تباهی کشیده شده اند. نکته جالب اینکه این گروه ها نه تنها هیچ مرجعی را قبول ندارند، بلکه گاهی دیده شده که رساله هم بیرون می دهند.

این گروهها در طول زمان فرد را از نماز خواندن دور می کنند اما برای پر نمودن خلاء روحی مریدان، چیزی غیر از نماز را جایگزین می کنند؛ در این زمان رییس فرقه خود را فردی ماورایی نشان می دهد که دستوراتش از بالا می آید و می گوید به من الهام شده است؛ - بالا هم از نظر این ها یعنی عوالم غیب و ملکوت- .

در اغلب اوقات مریدان اظهارات رییس فرقه را نمی فهمند اما فقط باور می کنند، حتی دیده شده که به پای او پول می ریزند و به آنها خمس و زکات می دهند، فرزند دار هم که می شوند، رییس فرقه باید اسم تعیین کند.

در حال حاضر چه قشری از جامعه بیشتر به سمت این فرقه ها گرایش دارند؟

زنان تمایل بیشتری نسبت به مردان برای پیوستن به این گروه ها دارند اما در میان این افراد جوانان تحصیلکرده و ورزشکاران که عموما رزمی کار هستند نیز با وضعیت مادی خوب دیده شده اند. اینجا اصلا بحث بی سواد و با سواد نداریم چه بسا گرایش افراد باسواد بیشتر باشد چون به دنبال معنویت هستند ولی آدرس را اشتباه رفته اند.

آقای دکتر! اولین و ریشه دارترین فرقه ای که وارد ایران شد کدام فرقه است؟


اولین فرقه دراوایل انقلاب منافقین بودند، ادعاهای فراوانی از جمله ادعای رهبری ملت، نفسیر قرآن و نهج البلاغه داشتند. آنها برای خدا محدودیت قایل بودند، حکم شرعی می دادند و حکم فقهی صادر می کردند.

از فرقه های ریشه دار در ایران می توان بهاییت را نام برد اما در 15 سال اخیر فرقه های نوظهور زیادی رشد کردند که با عناوین فرقه و یا گروه شناخته شده اند. بسیاری از این فرقه ها محصول داخل ایران است و برخی از آن هم وارداتی و ساخته انگلیس و آمریکا است.

مثالی هم برای فرقه های وارداتی می زنید؟


تناسخ مبنای فرقه های وارداتی است که با راه اندازی اینترنت و ترجمه کتاب از غرب، شرق و حتی از سرزمین سرخ پوستان و آمریکای جنوبی به ایران آمده است. تفکرات تناسخی بهشت و جهنم را نفی می کنند و معتقدند روح دوباره باز می گردد. وجه مشترک همه این گروه ها شبه عرفان کاذب یا عرفان صهیونیستی کابالیسم است، شیطان در کابالیسم مقدس و قابل ستایش است، آنها معتقدند که شیطان رکورددار عبادت خداست و لذا از اصالت برخوردار و باید او را راهبر انسان در تمام قرون بدانیم.

آقای حمیدیان در حال حاضر شایع ترین فرفه انحرافی کشور کدام فرقه است؟

شایع‌ترین رام‌الله است. اعضای این گروه پررو، بی‌حیا، بی‌معرفت و فاقد عرفان هستند. گروههایی که ادعای عرفان دارند حداقل فحش نمی‌دهد، تهمت نمی‌زند، تخریب نمی‌کنند و برای قلم خود احترام قائلند، اما رام‌الله نماز را از مریدانش می‌گیرد و به طور مثال به آنها می گوید که سه ساعت به یک درخت زل بزنند تا حقایق عالم هستی را بفهمند -به این اتکا می کنند که قرآن گفته یک ساعت تفکر بهتر از هزار سال عبادت است-.

رام‌الله معتقد بود که تفکر متعالی را خلق کرده، مخاطبانش را به مسجد دعوت می‌کرد و دختران و پسران را به صورت مختلط می‌نشاند و از آنها می خواست که ذکر بگویند (نیمی به فارسی و نیمی به عربی) تا به آرامش برسند.

فرقه دیگری که این روزها بسیاری از افراد جذب آن می شوند، فرادرمانی‌ است، خصوصیات و نوع عملکرد این فرقه را توضیح می دهید.

فرقه‌های درمانی خود را فرادرمان‌گری می‌نامند، بر روی کسی که احتیاج به درمان دارد وقت می‌گذارند و معتقدند که این قدرت را دارند که با انرژی خود بیماری را بهبود دهند. در حقیقت فرادرمانی نیست، فراداروئی‌ است.
این گروه رهبر خودخوانده دارند، به این معنا که بدون استاد و کتاب به این قدرت دست یافته اند و معتقدند دریافت‌هایشان از هستی‌ و یا با واسط خاص از سوی روح القدس بوده است. آنها می گویند: "خدا اسم ندارد، اگر برای خدا اسم بگذارید محدود می‌شود".

رهبر یکی از گروه های فرادرمانی در اعترافات خود گفته که تا به حال یک دور قرآن هم نخوانده است بنابراین مردم بیشتر باید با تخلفات و کارهای غیر قانونی و غیر شرعی آنها آشنا شوند. مسائلی در این مورد وجود دارد که بعدها مسئولان قضایی اعلام خواهند کرد.


وضعیت مسیحیت تبشیری در میان فرقه های انحرافی چگونه است؟ این فرقه چه ارتباطی با شبکه های سیاسی و امنیتی بیگانه دارند؟


مسیحیت تبشیری به کلیسای خانگی می‌گویند، این گروه ها به خارج از کشور متصل هستند و از آنها دستور می گیرند و تامین مالی می شوند. آنها می توانند مشکلات امنیتی زیادی برای کشور ایجاد کنند. این گروه ها ت حد زیادی مورد حمایت رسانه و سیاسیون غرب هستند. هدف اصلی آنها برای جذب مخاطب، بچه مسلمان‌ها هستند اما دخترها و پسران فراری بیشتر در معرض خطر پیوستن به این گروه ها قرار می گیرند. هدف آنها این است که جمهوری مسیحی را به جای جمهوری اسلامی در دستور کار قرار دهند، در پایان نامه‌های خود به یکدیگر می‌نویسند: "به امید آنکه جمهوری مسیحیت جایگزین جمهوری اسلامی شود". آنها حتی خلیج فارس را خلیج مسیحیت می‌دانند. در کل سیاسی حرکت می‌کنند.

آقای دکتر! فعالیت گروههای شیطان پرستی در ایران به چه نحوی است؟ این گروه مانند دیگر فرقه ها فعالیت گسترده ای در کشور دارند؟

شیطان‌پرستی نشأت گرفته از غرب و وارداتی است. در ایران گروه شیطان پرستی به آن معنا که در غرب وجود دارد نداریم. شیطان پرستان غرب بسیار خشن هستند در حالی که مردم ایران ذاتا انسانهای دل‌رحمی هستند. شیطان پرستان محافل شبانه دارند، در غارها آتش روشن می‌کنند و یا دختر باکره را در گروه سر می‌برند در حالی که ایرانی‌ها چنین روحیه ای ندارند.

کسانی هم به دلیل عضویت در این گروه دستگیر شده اند؟

تا به حال کسی در کشور به دلیل شیطان‌پرستی دستگیر نشده، البته در مواقعی افرادی به دلائل امنیتی دستگیر شده اند که بعدها مشخص شده شیطان پرست هم بوده اند. ورود شیطان پرستی نیز با برنامه‌ریزی‌های دقیق غرب صورت می گیرد؛ از طریق اینترنت، ماهواره، کتاب و جاسوس‌های خود جوانان را به این راه ترغیب می‌کنند.

پرطرفدار ترین فرقه های انحرافی در ایران در حوزه درون مذهبی (مهدویت، ارتباط با امام زمان و...) است یا برون مذهبی (عرفان های غیر دینی و فرقه های مذهبی جدیدالتاسیس و بهاییت)؟


فرقه های درون مذهبی طرفداران بیشتری دارند، چراکه جذابیت آن بیشتر است. در فرقه های درون مذهبی انسان‌های مدعی ای داریم که خودشان را نماینده پیامبر، امام زمان(عج) یا حضرت علی(ع) می‌دانند و ادعا می‌کنند که با آنها ملاقات دارند. مثلا فردی بود که خود را مهدی صغیر می‌دانست یا یکی دیگر خود را مسئول دفتر امام زمان می‌دانست. برخی از آنها ادعا می‌کنند که از غیب و به نیابت از خدا آمده‌اند تا جهان را به سمت آرامش ببرند.

آقای حمیدیان! بیشترین خطر فرقه های درون مذهبی در چه حوزه ای است؟

اغلب طرفداران فرقه های درون مذهبی خانم‌ها هستند و این باور ربطی به میزان تحصیلاتشان ندارد. اما قسمت خطرناک ماجرا ازدواج های معنوی است که در این فرقه ها رخ می دهد، مثلا خانمی که سه بچه‌ دارد با جوان دانشجویی (به نام امام زمان) ازدواج معنوی کرد، نکته جالب اینجاست که شوهر این خانم هم که عضو همین گروه است در مراسم ازدواج معنوی حضور دارد و عکس هم می گیرد.

فعالیت فرقه ضاله بهاییت به چه صورت است؟ شیوه تبلیغات و یارگیری آنها در سالهای اخیر چه تفاوت هایی با سالهای گذشته کرده است؟

فرقه ضاله بهائیت که خود را به صورت دین جا می‌اندازد اعتقادات کثیفی دارد. ازدواج های درون خانوادگی نشات گرفته از این فرقه است. این فرقه از حکومت تمکین ندارد و ساخته انگلیسی ها است. افراد تحت پوشش این فرقه کم نبودند و نیستند، حتی عده ای از آنها ساواکی بودند.

اینکه گفته می شود کلان شهری مثل تهران، مرکز اصلی یا حتی محل صدور فرقه های انحرافی به سایر کشور است، تا چه اندازه قرین به صحت است؟ گسترش جغرافیایی فرقه های انحرافی بیشتر در کدام نقطه کشور است؟

فرقه‌های نوظهور بیشتر در تهران و سنتی‌ها در شهرستان های دیگر هستند. بهائیت بیشتر در کردستان، کرمان و وهابیت در استانهای جنوبی و سیستان و بلوچستان هستند.

نقش حوزه های علمیه و علما در برخورد با فرقه های انحرافی به چه صورت است؟

نقش آنها روشنگری است، آنها ضابط نیستند که جلوی فعالیت این فرقه ها را بگیرند، نهایتا گروهی از طلبه ها می توانند در این باره کتاب بنویسند و روشنگری نمایند و یا با سخنرانی و جلسات خود جوان ها را از خطر این فرقه ها آگاه کنند.

آقای حمیدیان! کدام دستگاه متولی رسمی برخورد با فرقه های انحرافی و عقیدتی است؟ اصولا این موضوع متولی مشخص و رسمی دارد؟


در کشور ما تعریف قانونی برای برخورد با این فرقه‌ها وجود ندارد، آنها هم از این عدم تعریف سوءاستفاده می‌کنند. افرادی که به محاکم قضایی معرفی می شوند به دلیل تشکیل فرقه های انحرافی نیست بلکه به اتهام زمین‌خواری، خیانت، فساد مالی و یا شاکی خصوصی است، در طول بازجویی ها مشخص می شود که رییس چنین فرقه هایی هم هستند. هفته‌ای نیست که از این گزارشات به مسئولان نرسد. این وظیفه قوه قانون گذاری است. معاونت پژوهش‌های مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سازمان‌های فرهنگی می توانند در ضابط مند کردن این موضوع تاثیرگذار باشند.

سخن آخر آقای حمیدیان؟

جوان ها، خانواده ها به خصوص زوج های جوان به دنبال معنویت هستند اما گمان می کنند معنویت در دکان های افراد مدعی و یا مجموعه های کاذبی با نام فرادرمانی، عرفان درمانی، ری کی و... یافت می شود لذا وقت زیادی را برای فراگیری تلف می کنند و البته گاهی هم می گویند به آنچه خواسته اند رسیده اند ولی در بلند مدت قطعا دچار زیان و خسران می شوند. این را می توانند از کسانی که این مسیرها را طی کرده اند و در پایان به هیچ رسیده اند سئوال نمایند به خصوص کسانی که از طریق فرا روان درمانی و... به روان پریشی رسیده اند./منبع:پارسینه





تاریخ: 10 / 8 / 1390برچسب:,
ارسال توسط تسبيحات

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 85
بازدید کل : 12317
تعداد مطالب : 313
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1