جولان عرفان های دروغین در مشهد
یهودپژوهی ، يهودشناسي ، يهود و رسانه ، يهود و فرقه ها

 بررسي تاريخ زندگي بشراز ديرباز تاکنون نشان مي دهد که او همواره درپي کشف حقيقت وجست وجوي معنويت بوده ، حقيقتي که براي او در هر دوره اي معنايي ويژه داشته ودر هياتي متفاوت جلوه کرده و چه بسيار زمانها که اين حقيقت در چهره سراب ، انسان تشنه را در پي خود کشانده است .

به گزارش مشرق به نقل از قاصد، در بررسي تاريخ اديان، عرفان جايگاه ويژه اي دارد  و با جاذبه هاي بسيار همواره مريدان گسترده اي را به سوي خود جذب کرده است ، از عرفانهاي اصيل و حقيقي گرفته تا مکاتب شبه عرفاني و حتي عرفان هاي انحرافي، از عرفان ابن عربي تا عرفان اوشو و از عرفان حلقه تا شيطان پرستي و اين  همان مساله اي است که اين روزها کم کم  به دغدغه اي جدي براي مسوولان فرهنگي کشور و قشرهاي مختلف جامعه به ويژه جوانان و خانواده هاي آنان بدل شده است  .

 

اين دغدغه به صورت چالشي جدي  نمايان مي شود  وقتي  بدانيم  شهر  مشهد به  عنوان قلب تپنده  عالم تشيع و  دومين کلانشهر مذهبي جهان به يکي از  پايگاه هاي اصلي ترويج عرفان هاي کاذب تبديل شده است.

 

چندي پيش گزارشی غیررسمی و تایید نشده منتشر شد مبنی بر اینکه 20 تا 25 نوع عرفان انحرافي در ميان دانش آموزان خراسان رضوي رسوخ و طرفداراني را جذب کرده است .طرفداران اين عرفانها اغلب به شکل زيرزميني و مخفيانه  بين دانش آموزان فعاليت مي کنند.

 

به نظر می رسد سفر سالانه بيش از20 ميليون زائر به مشهد از مهمترين علل توجه اين مکاتب انحرافي به اين شهر است و حضور اين مسافران  فرصت مغتنمي براي  سودجويان است تا افکار خود را تبليغ کنند.اين مشکل به حدي است که هر از چند گاهي خبرهايي از توزيع کتاب هاي فرقه هاي ضاله همچون بهاييت در اطراف حرم مطهر حضرت رضا (ع) به گوش می رسد.

 

حتی شنیده شده تعدادی نوجوان با حضور در گيم نت ها و کافي نت هاي مشهد ، جوانان و نوجوانان را به صورت چهره به چهره به سوي شيطان پرستي فرا مي خوانند و کتاب های شيطاني را با ترجمه فارسي به آنان ارائه مي کنند.

بررسي ديدگاههاي کارشناسان اين حوزه نشان مي دهد که همه آنان شهوت راني و رسيدن به شاديهاي غيرعقلاني را مهمترين عوامل جذابيت عرفان هاي کاذب مي دانند .

 

حتی برخی دلسوزان از عرضه نماد های انحرافی در نقره فروشي هاي اطراف حرم مطهر رضوي  و بازار رضا  ابراز تاسف کرده و می گویند که نمادهايي همچون ستاره پنتگرا ،صليب ،صليب وارونه ، بز و موارد ديگر در بازارهاي مشهد با قيمت هاي بسيار ارزان و يک سوم قيمت واقعي به مصرف کننده عرضه مي شود.

 

عرفان هاي نوظهور امروز همچون اسبي افسار گسيخته در جامعه  اسلامي در تاخت و تاز است با اين حال به نظر مي رسد آموزشهاي آگاهي بخش براي مقابله با  اين عرفانها در ميان  جوانان و نوجوانان به عنوان آسيب پذيرترين قشر، کارساز و کافي نبوده است .

 

ضعف عملکرد دستگاههاي فرهنگي و آموزشي در اين زمينه قصوري جدي است که در گذر زمان آسيبهاي ناشي از آن قابل اغماض نخواهد بود.

منبع: مشرق نيوز





تاریخ: 7 / 8 / 1390برچسب:,
ارسال توسط تسبيحات

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 88
بازدید کل : 12320
تعداد مطالب : 313
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1