نمادشناسی کمپانی والت دیزنی
یهودپژوهی ، يهودشناسي ، يهود و رسانه ، يهود و فرقه ها

  نمادشناسی این کمپانی چیز دیگری می گوید.در سال ۱۹۳۰ به کمک شرکت کلمبیا پیکچرز موفق به عرضه تلویزیونی کارتون میکی موس شد که در نوع خود کاری بسیار جدید و عوام پسند بود. این کارتون پر سروصدا که خیلی معمولی به نظر می رسید، پس از گذشت یک دهه منادی تفکر ماسونی برای مردم دنیا به شکل نا محسوس بود . استفاده از چند نماد از قبیل لباس لوژ ها که بر تن شخصیت اصلی داستان بود و همینطور دستکش سفید که نمادی دیگر به شمار می آمد .

شاید به جرات بتوان گفت که القای پیام به مخاطب، یکی از سخت ترین و در عین حال پر سود ترین کارها در دنیا باشد. خواه تجاری، سیاسی و خواه فرهنگی . ارتباطات یا Communication عبارت است از فرآیند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده، مشروط به آنکه در بستر اعتماد و مشارکت، به مشابهت معنایی مورد نظر فرستنده در گیرنده و به بازخورد مناسب بیانجامد.

با این تعریف درمی یابیم که نقش مخاطب در فرایند پیام بسیار تاثیرگزار بوده، و همچنین قابل احترام است.میتوان گفت که بستر ارتباط در چند شاخه خلاصه می شود، ارتباط انساني، ارتباط كلامي، ارتباط غيركلامي، ارتباط (تماس) ماشيني، ارتباط سازماني کمپانی ها تبلیغاتی و فیلم سازی بیش از هشتاد سال است که نقش پیام رسان را برای مردم ایفا میکنند.یکی از این شرکت های عظیم والت دیزنی آشنای دیرین خانه های ایرانی ها است.

اولین انیمیشن والت دیزنی در دهه پنجاه شمسی در ایران پخش شد و تا همین الان هم این شرکت مهمان ناخوانده خانه های ما است.

کمپانی والت دیزنی در ۱۶ آگست سال ۱۹۲۳ توسط دو برادر به نام های walt و roy.o شروع به کار کرد . در ابتدا این کمپانی به شکل یک استدیو انمیشین سازی اداره می شد و سپس با فرایند رو به رشدی که طی کرد تبدیل به یک کمپانی تاثیرگزار در دنیا شد. دنیایی که والت دیزنی تصویر می کرد، یک جامعه به اصلاح آرمانی بود که هنوز طرف داران خود را دارد.

در طول این سالها این کمپانی فرستنده هزاران پیام برای مخاطبان خود در سراسر دنیا بوده است.در علم ارتباطات فرستنده پیام يكي از عناصر آغازين فرآيند ارتباط است كه مي‌توان آن را به نوعي شروع پروسه ارتباط دانست. از شروط موفقيت يك فرستنده مي‌توان به "شهرت فرستنده"، "اهداف (هدفمند بودن) فرستنده"، تجهيزات فرستنده (از لحاظ نيرو، برنامه، وسايل، مديريت و سازمان"، "تخصص فرستنده") و نيز كسب اعتبار از طريق امانت‌داري صداقت و راستگويي اشاره كرد. همچنين فرستنده بايد سازوكار "اصلاح خود" را با "پذيرش نقد" و "توجه به بازخوردها" فراهم كنند، وبه راستی در یک نگاه سطحی والت دیزنی همه اینها را با هم دارد.

اما نمادشناسی این کمپانی چیز دیگری می گوید.در سال ۱۹۳۰ به کمک شرکت کلمبیا پیکچرز موفق به عرضه تلویزیونی کارتون میکی موس شد که در نوع خود کاری بسیار جدید و عوام پسند بود. این کارتون پر سروصدا که خیلی معمولی به نظر می رسید، پس از گذشت یک دهه منادی تفکر ماسونی برای مردم دنیا به شکل نا محسوس بود . استفاده از چند نماد از قبیل لباس لوژ ها که بر تن شخصیت اصلی داستان بود و همینطور دستکش سفید که نمادی دیگر به شمار می آمد .

در دهه ۱۹۴۰ میلادی کمپانی انجام وظیفه ای خطیر را بر عهده گرفت. آماده سازی افکار نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله برای شکل گیری کشور اسرائیل. کمپانی والت دیزنی با تهیه کنندگی چند اثر تاریخی به این مهم دست یافت.

در اینجا پای مخاطب به میان می آید، دريافت كننده پيام در فرآيند ارتباط، "گيرنده"( Receiver) نام دارد. در موضوع گيرنده مي‌توانيم به "تجهيزات دريافت"، "زمان دريافت"، "مكان دريافت، و "ابزار دريافت" اشاره كرد. "در دسترس بودن" و "برخورداري از روحيه انتقادي" در گيرنده‌ها قابل تأمل است. در گيرنده همچنين بهتر است "اعتماد به فرستنده" و "زبان مشترك" لحاظ شود.

والت دیزنی با هنرمندی تمام این عناصر را برای همه فراهم کرد .پس از جنگ جهانی دوم و تکاپوی صهیونیست برای شکل گیری کشور مستقل اسرائیل، این کمپانی دست به کار شد و شروع به ساخت انیمیشن های کرد که قوم یهود را مظلوم جلوه دهد. از این رو آثار بسیارقوی، تاثیرگزار و جذاب این کمپانی در دهه ۱۹۴۰ این شرکت را به اوج ثروت و شهرت رساند.

ایستگاه بعدی والت دیزنی جا انداختن نمادهای غیر اخلاقی در ذهن کودکان بود. دیزنی با لایحه پورن (مسائل شهوت انگیز) اینترنتی و همینطور قانون حفاظت از کودکان در مقابل اینترنت که مسائل جنسی و شهوت انگیز را برای کودکان محدود می کند مخالفت کرد.

استفاده از اشکال نامناسب بصری و شوخی های غیراخلاقی در انیمیشن ها و نشان دادن برخی مسائل که بر روحیه کودکان اثر بسیار زیادی داشت از کارهای کمپانی والت دیزنی بود. در پاره ای از مواقع خانواده های آمریکایی برای انتقال مسائل جنسی در انمیشین های والت دیزنی به این کمپانی شکایت کردند و یا حتی کودکان خود را از دیدن این فیلم ها منع کردند. به طور مثال در دهه ۱۹۹۰ میلادی انمیشینی پخش شد که در آن یک کشیش در زمان خواندن عقد بین دو نفر حرکت بسیار ناپسندی را به نمایش می گذاشت که باعث تجمع تعدادی از والدین کودکان مقابل دفتر کمپانی شد. در ژوئن ۱۹۹۶، دیزنی به راه اندازی ششمین همایش «روز همجنس بازان مرد و زن در دنیای دیزنی»کمک کرد. دراین همایش، دیزنی اجازه داد تا دست اندرکاران همجنس باز، میکی ماوس (Mickey Mouse) و دونالد داک (Donald Duck) را به صورت عاشقان همجنس باز مرد به تصویر کشند. همینطور اجازه داد مینی ماوس (Minnie Mouse) و دیزی داک (Daisy Duck) به عنوان عاشقان همجنس باز دختر به تصویر کشیده شوند.

تاثیرگزاری والت دیزنی بدون شک هدفدار بوده است. در یک پژوهش ساده از انیمیشن های تولید شده بین ۱۹۸۰ تا کنون به وضوح می توان دریافت که در هر زمانی به فرا خور صفات و اهداف برخی از کشورهای دنیا این کمپانی تغییر مسیر داده و در راهی متفاوت گام برداشته است. با بالا گرفتن تب شیطان پرستی در دنیا هدف بعدی این کمپانی تبلیغ این فرقه انحرافی برای مردم دنیا بود. کمپانی والت دیزنی با مشارکت در پروژه های شیطان پرستی،تهیه و جمع بندی آثار ادبی در بین کودکان سعی کرد که دیدگاه معنوی و بسیار موجه به این جریان بدهد. یکی از این کارها مشارکت در ساخت فیلم هری پاتر بود که سود خوبی را برای کمپانی در بر داشت .به طور مثال همواره گربه نماد اصلی فیلم های والت دیزنی است. جا انداختن مفهوم کودتا و انقلاب های دموکراتیک در ذهن کودکان خاورمیانه و همینطور تامین اعتبار از بنیادهای صهیونیستی به ویژه "ایپیک"نیز در کارنامه این شرکت انیمیشن سازی دیده می شود. میانگین درآمد این شرکت ۳۴ میلیارد در هر سال بوده است که در نوع خود بسیار قالب توجه است.

والت دیزنی گذشته از سرگرمی و شوخی یک فرایند جامعه شناسی را طی کرده و به تربیت چند نسل پرداخته است. شاید بتوان گفت پدر و مادرهای بی تفاوت امروز جامعه ما دست پرورده کارتون های والت دیزنی باشند، وشاید التهاب بصری کودکان در برخی زمینه ها کار انیمیشن های این کمپانی است.در تعریف التهاب بصری میتوان گفت:تلاش یک جلوه بصری برای عادی نشان دادن مسائل جنسی برای قشر نوجوان.

با بیشتر مخاطبان والت دیزنی که صحبت میکنی به موضوعی جالب پی میبری همه به یک عنصر توجه میکنند. و آن هم غیر سیاسی بودن این کمپانی است.هنر این کمپانی دقیقا در همین است که تمام پیام های خود را در پناه غیر سیاسی بودن انتقال داده و همواره در تلاش است تا به همین منوال ادامه بدهد.

شاهکار این کمپانی پس از سال ۲۰۰۰ میلادی مشهود شد. چون تمام شرکت های تابع آن به طور مستقل تبدیل به یک کمپانی مستقل شدند.پس از مرگ بنیان گزاران این شرکت فیلم سازی کمپانی ترجیح می دهد که بیشتر سرمایه گزار باشد تا سازنده اصلی ،اما هنوز آثار این کمپانی قابل توجه است. شرکت والت دیزنی در واقع شامل شرکت فیلم و شرکت برگزار کننده نمایش های داخل سالن می باشد . از سال ۲۰۰۲ این شرکت توسط آقای دیک کوک اداره می شود.

منبع: جهان به نقل از گزاره





تاریخ: 4 / 8 / 1390برچسب:,
ارسال توسط تسبيحات

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 103
بازدید کل : 12335
تعداد مطالب : 313
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1