خانه خدا از «حرا» ديگر ديده نمي‌شود + عكس
یهودپژوهی ، يهودشناسي ، يهود و رسانه ، يهود و فرقه ها

 تا آمدن همه زائران به ايران زمان زيادي باقي نمانده است و اين روزها كه مكه خلوت‌تر شده، فرصت مناسبي براي ديدن نقاط ديگر اين شهر تاريخي و مقدس است.

به گزارش ايسنا از مكه مكرمه، مكه، يادآور رسول اكرم (ص) است؛ اما تاريخ اين شهر به خاطر ساخت و سازهاي متعددي كه مي‌شود، دست‌خوش تغيير زيادي قرار گرفته است؛ ولي هنوز در اين شهر نقاطي پيدا مي‌شود كه تاريخ را با اندكي تغيير مي‌توان در آن مشاهده كرد، مثل غار «حرا» در كوه نور كه در همسايگي خانه خدا قرار دارد.
 
هر سال با پايان يافتن موسم حج، جمعيت زيادي از زائران راه اين كوه مي‌شوند تا محلي را كه رسول اكرم (ص) در آن مبعوث شده است، زيارت كنند. دهنه غار حرا بسيار كوچك است و جمعيت زيادي اصرار دارند به غار وارد شوند تا داخل آن نماز بپا دارند و اين غار كوچك را كه رسول اكرم (ص) روزهاي زيادي در آن به اعتكاف مي‌نشستند، ببينند. البته گاه اين شانس قسمت همه نمي‌شود، براي همين برخي گوشه‌اي دنج را پيدا مي‌كنند و به ذكر و دعا مي‌پردازند.
 
ارتفاع دهانه غار حرا دو متر، عرض آن حدود يك‌متر و 20 سانتي‌متر و طولش نيز حدود 2 متر است. از عجايب اين غار آن است که انتهاي آن کاملاً به سوي مسجدالحرام است و در دهانه آن مي‌توان به سمت بيت‌المقدس نماز خواند.
 
اما اتفاقي كه اين روزها در اين كوه رخ داده است و فقط زائراني كه قبلا به اين كوه و غار حرا آمده‌اند متوجه آن مي‌شوند، اين است كه ديگر خانه خدا را نمي‌توان از اين نقطه ديد. آنقدر برج‌هاي بلند اطراف بيت عتيق ساخته‌اند كه كعبه با آن جامه مشكي كه در ميان خانه‌هاي سفيد مكه منحصربه فرد بود، پشت اين ديوارهاي بلند و پر زرق و برق پنهان شده است.
 
زائران زيادي متوجه اين تغيير مي‌شوند و حسرت را در نگاه بسياري از آنها كه به سمت برج‌هاي سر به فلك كشيده خيره مانده‌اند مي‌توان ديد.
 
جمعيت زيادي كه هر سال به غار حرا مي‌آيند، سبب رونق منطقه شده‌ است، به طوري‌كه مغازه‌ها و فروشگاه‌هاي زيادي در پاي کوه، مسير حركت زائران و حتا بالاي کوه ايجاد شده‌اند. راه غار حرا صعب‌العبور بوده است، براي همين در سال‌هاي اخير پله‌ها و ميله‌هاي فلزي را نصب كرده‌اند تا حركت آسان‌تر شود.
 
با وجود آن‌كه ارتفاع كوه نور كم نيست و مسير سخت است و بيشتر زائران مسن و ناتوان هستند و امکان هرگونه حادثه‌اي وجود دارد؛ ولي هيچ‌گونه امکانات امدادي در اين محل مستقر نيست، حتا دريغ از يک دستگاه آمبولانس و نيروي امدادي.
 
در طول مسير حركت زائران نيز افراد متكدي زيادي ديده مي‌شوند كه با دست و پاي قطع شده دعاي خير براي زائران مي‌كنند تا روزي به‌دست آورند. كارگراني هم هستند كه پول طلب مي‌كنند تا پله‌هاي كوه را بسازند. برخي هم بالاي كوه شتر آورده‌اند و كسب و كار عكاسي راه انداخته‌اند.
 
كوه نور به واسطه حضور زياد زائران در موسم حج و عمره و به خاطر نداشتن سطل‌هاي زباله در طول مسير و حتی پاي كوه، با زباله پوشيده شده است. بطري‌هاي خالي آب در هر طرف ديده مي‌شود، تعداد آن‌ها در برخي نقاط كوه آن‌قدر زياد است كه گويي آبشاري از بطري‌هاي پلاستيكي راه افتاده است، با اين حال زائران چندان توجه به اين وضع و رعايت بهداشت ندارند.
 
جمعيت ميمون‌هايي كه در كوه نور هستند نيز هر سال درحال افزايش است، اين ميمون‌ها گاه دردسرهايي را براي زائران به‌وجود مي‌آورند، براي همين اين موضوع بهانه مسؤولان شهر مكه شد تا اعلام كنند؛ مي‌خواهند مانع ورود زائران به كوه نور و غار حرا شوند؛ ولي به نظر مي‌رسد اين تصميم هنوز عملي نشده است. اگرچه دقيقا مشخص نيست مسؤولان شهر مكه از ميمون‌ها عصباني هستند و يا مساله ديگري وجود دارد كه آن‌ها تمايل ندارند زائران، زياد به كوه نور رفت‌وآمد داشته باشند.
 
پاي كوه نور همواره ماموراني حضور دارند كه اقلام تبليغاتي ديني را به زبان‌هاي مختلف توزيع مي‌كنند، آنها لباس‌هاي خاصي نپوشيده‌اند؛ ولي شبيه همان ماموران امر به معروفي هستند كه در مسجدالنبي (ص) و مسجدالحرام به تبليغ وهابيت و شبهه‌افكني‌هاي ديني مي‌پردازند.
 
منبع: موعود به نقل از ايسنا





تاریخ: 30 / 8 / 1390برچسب:,
ارسال توسط تسبيحات

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 64
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 64
بازدید ماه : 132
بازدید کل : 12364
تعداد مطالب : 313
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1