عرفان های کاذب را جدی بگیرید!
یهودپژوهی ، يهودشناسي ، يهود و رسانه ، يهود و فرقه ها

 با وجود هشدار کارشناسان دینی مبنی بر تلاش گسترده مروجان عرفانهای کاذب برای نفوذ در میان جوانان و نوجوانان، نهادهای آموزشی متولی این هشدارها را جدی نگرفته‌اند و تنها با برنامه‌هایی سطحی در صدد رفع تکلیف از خود هستند.

 

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از مهر، رشد عرفانهای کاذب در کشور پدیده ای است که در چند سال گذشته پیش از پیش شتاب گرفته و هر روزه مقوله جدیدی به آن اضافه می شود؛ اگرچه رشد این عرفانها نتوانسته اکثریت جامعه اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد اما از این نکته نباید غافل بود که مروجان این عرفانها بین قشر جوان و نوجوان جامعه که در سنین حساس و تاثیرگذار زندگی هستند، نفوذ کرده و در حال محکم کردن ریشه های فکری خود در این گروه هستند.

 

در این رابطه رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی با بیان اینکه سن گرایش به عرفانهای کاذب کاهش یافته است گفت: سطح سنی گرایش به عرفان های کاذب پایین آمده است؛ بسیاری از ترویج کنندگان این مکاتب برای تاثیرگذاری بیشتر بر افکار نسل جدید از سنین پایین دبستان و راهنمایی آموزشهای خود را آغاز می کنند، حتی برخی از فرقه های ضاله برای مراحل دبستان و راهنمایی کتابهایی نیزدارند زیرا اگر در این سنین شکاف را آغاز کنند بیشتر می توانند در کار خودشان موفق شوند.

 

به گفته دکترعلی فلاح رفیع، یکی از اصول تربیتی شروع آموزش از سنین پایین است زیرا هنگامی که به سطح دانشگاه رسیده ایم آموزه‌های تربیتی تاثیر چندانی ندارد هرچند امکان تغییر و تحول در هر رده سنی هست اما به طور طبیعی ذهن سنین پایین تر برای دریافتهای تازه آماده‌تر است.

وی افزود: متاسفانه برخی از این گروهها برای ترویج افکار و اندیشه های خود در دوران نوجوانی برنامه های ویژه ای و علمی دارند. البته تمامی این فرقه ها کار علمی انجام نمی دهند اما برخی برای دوران راهنمایی و دبیرستان کتابها و معلمان مخصوص دارند. همچنین محافلی وجود دارد که در این دوران افراد را جذب کند.

 

فلاح رفیع با اشاره به این که حساسیت متولیان آموزش و پرورش در زمینه ترویج عرفانهای کاذب چندان زیاد نیست، گفت: باید این حساسیت در سطح متولیان آموزش و پرورش بیشتر شود. هرچند زحماتی کشیده می شود اما فکر می کنم در این زمینه نیاز به حساسیت و دقت بیشتری است البته صرف حساسیت هم کفایت نمی کند و باید در این زمینه برنامه ریزیهای منظمی در مدارس انجام و دروس مخصوصی با همین عنوان تدوین شود.

 

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش هنوز برنامه مشخصی برای مقابله با چنین جریانهایی ندارد و تنها به برگزاری کلاسهای آموزشی برای مربیان پرورشی اکتفا کرده است. در همین رابطه معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما بدنبال تقویت مهارت ادراکی مربیان و برگزاری گفتمان های آزاد در این باره هستیم به طوری که ۲۴۰ ساعت دوره آموزشی برای مربیان تربیتی درنظر گرفته شده است.

 

به گفته زکریا یازرلو برگزاری کلاس ها و گفتمان های آزاد در کانونهای فرهنگی و اجتماعی از دیگر تدابیر آموزش و پرورش برای مقابله با عرفان های کاذب است.

 

اما مدیر کل مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز معتقد است که برای مقابله با عرفان های کاذب باید از طریق ارائه آموزش های مختلف دانش آموزان را با این مقوله آشنا کرد.

 

به گفته حسن خالدی، برگزاری جلسات توجیهی و گفتمان ها برای فرهنگیان لازم است و بر این اساس افراد می توانند آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه دهند.

 

این دو مقام مسئول در حالی تنها از برنامه های پیش رو برای مقابله با پدیده عرفانهای کاذب خبر می دهند که مروجان این عرفانها از مدتها قبل با تلاشی گسترده تبلیغات خود را آغاز کرده‌اند.

 





تاریخ: 25 / 5 / 1390برچسب:,
ارسال توسط تسبيحات

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 85
بازدید کل : 12317
تعداد مطالب : 313
تعداد نظرات : 36
تعداد آنلاین : 1